Airbus A380

Airbus A380

Airbus A380 – Najveći putnički avion

Airbus je svetska kompanija u avio-industriji, koja postavlja standarde u dizajnu, proizvodnji i izradi putničkih aviona. Airbus A380 je najveći putnički avion ove kompanije, koji se naziva i „Super džambo“. Karakteriše ga moderna oprema i kapacitet od 525 do 853 putnika. Probni let ovog putničkog giganta, ostvaren je 2005. godine, a već 2007. je poleteo prvi putnički let, na destinaciji od Singapura do Sidneja.

Tehničke karakteristike Airbus A380 aviona

A380 je najskuplji avion u Airbus porodici. Njegova trenutna cena je 445,6 miliona dolara. Ovaj iznos nije konačan jer zavisi od vrste motora, izgleda aviona i broja putnika koje može da poveze. Airbus A380 avione je veoma lako uočiti, zbog karakteristična dva reda prozora, postavljenih paralelno duž aviona. Raspon krila ovog modela je impresivnih 80 metara. Dužina A380 aviona je 73 metra, a visina 24,10 metara. Celokupna površina aviona iznosi 845 kvadratnih metara. Airbus A380 je izrađen od aluminijuma i plastike ojačane ugljeničnim, kvarcnim i staklenim vlaknima. Metalni laminat i termoplastika su takođe korišćeni za izradu pojedinih elemenata ovog aviona.
Četiri motora Rolls – Royce Trent 900, pokreću pogon aviona. Po dva motora od po 900 konjskih snaga, nalaze se na svakom krilu. Brzina koju A380 može da postigne, zahvaljujući ovim motorima, iznosi 950 km/h. Koristi se za duge i neprekidne letove, zbog svoje mogućnosti letenja do 15.400 km.
Postoji nekoliko varijanti Airbus A380 aviona: A380F je za kargo saobraćaj, A380-900 sa kapacitetom do 650 putnika i A380plus, redizajniran model, novije generacije.

Koje avio-kompanije koriste Airbus A380 avione?

Pošto je prvi let ovim avionom zabeležen na relaciji Singapur – Sidnej, avio-kompanija Singapore Airlines je prva koristila ovaj tip aviona. Nakon njih, mnoge svetske avio-kompanije su počele da koriste mogućnosti koje ima ovaj impresivni avion. Na primer, avio-kompanija Emirates, koristi čak 85 aviona ovog tipa. Singapore Airlines kao pionir u korišćenju ovih aviona, trenutno saobraća sa 11 Airbus A380 modela. Nemačka avio-kompanija Lufhansa i francuska Air France, koriste po 8 aviona ovog modela.

Enterijer putničkog aviona Airbus A380

Osim što je A380 najveći na svetu, on je specifičan i po načinu smeštanja putnika u avion. Pošto putnička kabina ima dve platforme, aerodromski gejtovi moraju biti prilagođeni za ulaz na dve platforme. Zbog specifičnog izgleda aviona, ikrcavanje i iskrcavanje putnika izgleda drugačije nego na uobičajenim letovima.
Airbus A380 ima sve putničke klase na raspolaganju – ekonomska, premium ekonomska, biznis i prva klasa. Klase su raspoređene na obe platforme, s tim da su obično biznis i prva klasa u prednjem delu aviona. Sedišta su formirana u tri reda, pa je na donjoj platformi ekonomska klasa raspoređena u 3, 4 i 3 formaciji, a u donjem delu 2, 4 i 2 sedišta. Kod biznis klase je raspored po dva sedišta sa strane i dva u sredini, a prva klasa ima po jedno sedište sa strane i dva u sredini.

Rukovanje vanrednim situacijama

Maske za kiseonik iznad, pojasevi za spašavanje ispod sedišta je standardan deo opreme svakog aviona. Fluorescentni putokazi označavaju prolaze za izlaz i evakuaciju. Airbus A380 ima čak 16 izlaza u slučaju opasnosti. Izlazi su ravnomerno raspoređeni na obe platforme, na početku, sredini i kraju aviona.

Vozeći se najvećim putničkim avionom na svetu, doživećete jedinstveni utisak super džambo leta, koji istovremeno prevozi više od 600 ljudi.

 

Tags: